On welfare effects of horizontal mergers with product differentiation

Marc Escrihuela-Villar

Abstract


We use a non-spatial (Chamberlinian) product differentiation model to analyze the welfare effects of horizontal mergers with quantity competition. We argue that (i) mergers can be welfare enhancing if the degree of product differentiation increases after the merger; and, (ii) privately profitable mergers can also increase welfare. Consequently, in this paper we demonstrate that the degree of product differentiation is a crucial factor to assess the welfare effects of a merger.

En este artículo usamos el modelo de diferenciación no-espacial de producto (Chamberliniano) para analizar los efectos benéficos en las adquisiciones empresariales horizontales con cantidad de competencia. Aquí argumentamos que (i) las adquisiciones empresariales pueden ser promovedoras del beneficio si el grado de diferenciación de productos aumenta después de la absorción; y, (ii) las adquisiciones privadas lucrativas también pueden beneficiosas. Consecuentemente, este artículo demuestra que el grado de diferenciación de producto es un factor crucial para evaluar los efectos benéficos de una adquisición empresarial.


Keywords


Horizontal mergers; product differentiation; welfare; adquisiciones empresariales horizontales; diferenciación de productos; beneficio

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 The bi-annual academic publication of Universidad ESAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.