Mediation effect of psychological contract between personality dimensions and turnover intention

Maryam Saeed

Abstract


Purpose – This study aims to test the mediating role of psychological contract (PC) in a relationship between personality dimensions and turnover intention.

Design/methodology/approach – The current study is analytical in nature. The data for the purpose of the analysis is collected from 300 software engineers working in Lahore, Punjab. Purposive sampling technique is used for the collection of this data. The response rate was 87.33 per cent. Different data analysis techniques such as correlation, regression analysis, are used to test the 10 hypotheses of the study. Moreover, the study adopted a cross-sectional survey design.

Findings – According to regression analysis, extroversion, conscientiousness and agreeableness personality dimensions brought positive but insignificant increments in turnover intention. However, emotionally stable personality dimensions brought positive and significant increments in turnover intention. Open to experience personality dimension brought negative but insignificant decrement in turnover intention. Results showed extroversion personality dimension brought a very less but insignificant increment in variations of PC, which have higher contributions in variations of turnover intention. Emotional stable, conscientiousness and agreeableness personality dimensions brought also very less but a significant increment in PC. Open to experience personality dimension have negative but insignificant decrement in PC. Results showed the mediation impact of PC among emotional stability, conscientiousness and agreeableness personality dimensions and turnover intention. However, PC does not mediate among extroversion, open to experience personality dimensions and turnover intention. The paper concludes with recommendations for further research.

Originality/value – This study will help the organization in reducing the turnover rate and can enhance the motivation level of their employees.

Propósito Este estudio tiene como objetivo probar el papel mediador del contrato psicológico (CP) en una relación entre las dimensiones de la personalidad y la intención de rotación.

Diseño/metodología/enfoque El estudio es de naturaleza analítica. Los datos para el análisis se recopilan de 300 ingenieros de software que trabajan en Lahore, Punjab. La técnica de muestreo intencional se utiliza para la recopilación de estos datos. La tasa de respuesta fue del 87,33%. Se utilizan diferentes técnicas de análisis de datos, como correlación, análisis de regresión, para probar las diez hipótesis del estudio. Además, el estudio adoptó un diseño de encuesta transversal.

Hallazgos De acuerdo con el análisis de regresión, las dimensiones de personalidad de extroversión, escrupulosidad y amabilidad produjeron incrementos positivos pero insignificantes en la intención de rotación. Sin embargo, las dimensiones de personalidad emocionalmente estables ocasionaron incrementos positivos y significativos en la intención de rotación. La dimensión de personalidad abierta a la experiencia produjo una disminución negativa pero insignificante en la intención de rotación. Los resultados mostraron que la dimensión de personalidad de la extroversión produjo un incremento mucho menor pero insignificante en las variaciones de CP, que tienen mayores contribuciones en las variaciones de la intención de rotación. Las dimensiones de personalidad de estabilidad emocional, escrupulosidad y amabilidad dieron también un incremento menor pero significativo en el CP. La dimensión de personalidad abierta a la experiencia tiene una disminución negativa pero insignificante en PC. Los resultados mostraron el impacto de mediación de la CP entre las dimensiones de personalidad, estabilidad emocional, escrupulosidad y amabilidad e intención de rotación. Sin embargo, el PC no media entre la extroversión, abierto a experimentar dimensiones de personalidad e intención de cambio. El artículo concluye con recomendaciones para futuras investigaciones.

Originalidad/valor Este estudio ayudará a la organización a reducir la tasa de rotación y puede mejorar el nivel de motivación de sus empleados.

 


Keywords


Extroversion personality dimension (EPD); consciousness personality dimension (CPD); agreeable personality; dimensión de personalidad de extroversión (DPE), dimensión de personalidad de conciencia (DPC), dimensión de personalidad agradable (DPA)

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 The bi-annual academic publication of Universidad ESAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

La Universidad ESAN, con más de 50 años de experiencia en el campo de la educación superior y estudios de posgrado, desea contribuir a la comunidad académica con las investigaciones más destacadas. Agradecemos las sugerencias y contribuciones de nuestros lectores para ayudarnos
a alcanzar nuestras metas.