Loss aversion, overconfidence of investors and their impact on market performance evidence from the US stock markets

Ahmed Bouteska, Boutheina Regaieg

Abstract


Purpose – The current study aims to investigate the impacts of two behavioral biases, namely, loss aversion and overconfidence on the performance of US companies. First, the impact of loss aversion on the economic performance of companies was assessed. Second, the impact of overconfidence on market
performance was discussed.
Design/methodology/approach – This study used around 6,777 quarterly observations on the population of US-insured industrial and services companies over the 2006-2016 period. Ordinary least squares (OLS) regression in two panel data models were used to test the hypotheses formulated for the study.
Findings – It was documented that the loss-aversion bias negatively affects the economic performance of companies and this is achieved for both sectors. In contrast, the findings suggest that overconfidence positively affects market performance of industrial firms but negatively affects market performance in service firms. Further robust evidence was found that overconfidence bias seems to be dominant, and hence, investors may tend to be more overconfident rather than more loss-averse.
Originality/value – This research can be extended by focusing on the following question: What is the impact of the contradictory (positive and negative) effects of an investor's loss aversion and overconfidence on the US company performance in case of realization of a stock market crisis or stock market crash?

Propósito El presente estudio tiene como objetivo investigar los impactos de dos sesgos de comportamiento: la aversión a las pérdidas y el exceso de confianza en el desempeño de las empresas estadounidenses. En primer lugar, se evaluó el impacto de la aversión a las pérdidas en el desempeño económico de las empresas. En segundo lugar, se discutió el impacto del exceso de confianza en el desempeño del mercado.

Diseño/metodología/enfoque Este estudio utilizó alrededor de 6.777 observaciones trimestrales sobre la población de empresas industriales y de servicios aseguradas en Estados Unidos durante el período 2006-2016. Se utilizó la regresión de mínimos cuadrados ordinarios (MCO) en dos modelos de datos de panel para probar las hipótesis formuladas para el estudio.

Hallazgos Se documentó que el sesgo de aversión a las pérdidas afecta negativamente el desempeño económico de las empresas, y se da en ambos sectores. En contraste, los hallazgos sugieren que el exceso de confianza afecta positivamente el desempeño del mercado de las empresas industriales, pero afecta negativamente el desempeño del mercado en las empresas de servicios. Se encontró evidencia más sólida de que el sesgo de exceso de confianza parece ser dominante y, por lo tanto, los inversores pueden tender a ser más confiados en lugar de más reacios a las pérdidas.

Originalidad/valor Esta investigación se puede ampliar centrándose en la siguiente pregunta: ¿cuál es el impacto de los efectos contradictorios (positivos y negativos) de la aversión a las pérdidas y el exceso de confianza de un inversor en el desempeño de la empresa estadounidense en caso de que se produzca una crisis o una caída del mercado de valores?


Keywords


Decision-making; economic performance; market performance; loss aversion; overconfidence; behavioural biases; toma de decisiones; desempeño económico; desempeño del mercado; aversión a las pérdidas; exceso de confianza; sesgos de comportamiento

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