Financial literacy and behavioural biases of individual investors: empirical evidence of Pakistan stock exchange

Nosheen Rasool, Safi Ullah

Abstract


Purpose – Financial literacy is a crucial element of financial decision-making, exerting significant influence on the behaviour of individual investors, while making budgetary, house financing, stock investing and retirement planning decisions. So, the purpose of this research is to determine the relationship between financial literacy and behavioural biases of individual investors in Pakistan.
Design/methodology/approach – In this research paper, a sample of 300 observations was obtained through questionnaires from individual investors residing in Lahore and invested in Pakistan Stock Exchange. The data obtained, was passed through Cronbach’s Alpha and Exploratory Factor Analysis (EFA). The hypothesis developed for the research was tested by Pearson’s Chi-square and Ordinal Regression Analysis.
Findings – The hypothesis testing of the research concluded that there is a negative association between financial literacy and behavioural biases of individual investors. So, it means; with an increase in level of financial literacy, the likelihood of investor facing behavioural biases reduces. It also appeared that male respondents have more financial literacy than female respondents Originality/value – Previous studies in the field of finance, identified different factors causing the financial behaviour of individual investor of Pakistan, and also focused on level of financial literacy in Pakistan, but these studies have not emphasized the crucial relationship between financial literacy and behavioural biases of individual investors. Thus, the unique empirical analysis developed in this paper has accentuated the financial literacy as a factor that mitigates behavioural biases of individual investor.


Propósito La educación financiera es un elemento crucial para la toma de decisiones financieras, que ejerce una influencia significativa en el comportamiento de los inversores individuales, al tiempo que se toman decisiones presupuestarias, de financiación de la vivienda, inversión en acciones y planificación de la jubilación. Entonces, el propósito de esta investigación es determinar la relación entre la educación financiera y los sesgos de comportamiento de los inversionistas individuales en Pakistán.
Diseño/metodología/enfoque Para esta investigación, se utilizó una muestra de 300 observaciones a través de cuestionarios de inversores individuales que residen en Lahore e invierten en la Bolsa de Valores de Pakistán. Los datos obtenidos se pasaron por Alfa de Cronbach y Análisis Factorial Exploratorio (AFE). La hipótesis desarrollada para la investigación fue verificada por el análisis de regresión ordinal y chi-cuadrado de Pearson.
Hallazgos La prueba de hipótesis de la investigación concluyó que existe una asociación negativa entre la educación financiera y los sesgos de comportamiento de los inversores individuales. Entonces, con un aumento en el nivel de educación financiera, se reduce la probabilidad de que los inversores se enfrenten a sesgos de comportamiento. También parecía que los hombres encuestados tenían más conocimientos financieros que las mujeres encuestadas.

Originalidad Estudios anteriores en el campo de las finanzas identificaron diferentes factores que causan el comportamiento financiero de los inversores individuales de Pakistán y también se centraron en el nivel de educación financiera en Pakistán; pero estos estudios no han enfatizado la relación crucial entre la educación financiera y los sesgos de comportamiento de los inversores individuales. Por lo tanto, el análisis empírico único desarrollado en este documento ha acentuado la educación financiera como un factor que mitiga los sesgos de comportamiento del inversionista individual.



Keywords


Behavioural finance; financial literacy; behavioural biases; financial decision-making; individual investor; finanzas conductuales; educación financiera; prejuicios conductuales; toma de decisiones financieras; inversor individual

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