Model for assessing the quality of marketing-management education

Jaime Rivera, Victor Alarcón

Abstract


Purpose – This study aims to propose and test a model of educational quality in marketing-management by incorporating resource-capability variables that are linked to learning outcomes for students and the competitive positioning of universities.
Design/methodology/approach – Drawing on the resource-dependence theory, this study develops a comprehensive model for measuring educational quality. A sample comprising Spanish university teachers has been used to test the hypothesised relationships by using a two-stage least squares regression analysis while controlling for the possible effect of the public/private nature of the university.
Findings – The results validate the model and show that educational capabilities are reliable variables for predicting the educational quality of marketing-management programmes at Spanish universities.
Research limitations/implications – Similar to all educational research studies, certain problems have been acknowledged with respect to the data and the theoretical constructs that are used in the study. Future studies can replicate this study’s model by using more direct objective measures of the theoretical constructs and extend the study to other countries with different educational contexts.
Practical implications – The results provide guidance to marketing teachers at a university in designing high-quality marketing-management educational programmes and in developing self-diagnostic tools that can determine a university’s likelihood of competitive success.
Originality/value – This study is one of the few studies to apply the resource-dependence theory to the analysis of the variables associated with the quality of marketing-management education. In doing so, the study presents original multiitem scales to improve the measurement of model constructs.

Objetivo - Este estudio tiene como objetivo proponer y probar un modelo de calidad educativa en la gestión del marketing mediante la incorporación de variables de capacidad de recursos que están vinculadas a los resultados de aprendizaje para los estudiantes y el posicionamiento competitivo de las universidades.

Diseño/metodología/enfoque - A partir de la teoría de la dependencia de los recursos, se desarrolla un modelo integral para medir la calidad educativa. Se ha utilizado una muestra compuesta por profesores universitarios españoles para probar las relaciones hipotéticas mediante un análisis de regresión de mínimos cuadrados de dos etapas, mientras se controla el posible efecto de la naturaleza pública/privada de la universidad.

Resultados - Los resultados validan el modelo y muestran que las capacidades educativas son variables confiables para predecir la calidad educativa de los programas de gestión de marketing en las universidades españolas.

Limitaciones/implicaciones de la investigación - Como en todos los estudios de investigación educativa, se han reconocido ciertos problemas con respecto a los datos y las construcciones teóricas que se utilizan en el estudio. Los estudios futuros pueden replicar el modelo de este, utilizando medidas objetivas más directas de las construcciones teóricas, y extender el estudio a otros países con diferentes contextos educativos.

Implicaciones prácticas - Los resultados brindan orientación a los docentes de marketing de una universidad para diseñar programas educativos de gestión de marketing de alta calidad y para desarrollar herramientas de autodiagnóstico que puedan determinar la probabilidad de éxito competitivo de una universidad.

Originalidad/valor - Este es uno de los pocos estudios que aplica la teoría de la dependencia de los recursos al análisis de las variables asociadas con la calidad de la educación en gestión de marketing. Al hacerlo, el estudio presenta escalas multiítem originales para mejorar la medición de las construcciones del modelo.


Keywords


Educational quality; educational resources and capabilities; marketing-management education; calidad educativa; recursos y capacidades educativas; educación en gestión de marketing

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