“Fool me once, . . .”: deception, morality and self-regeneration in decentralized markets

Orlando Gomes, João Frade

Abstract


Purpose – This paper aims to provide an overall review and assessment of the virtues and flaws of decentralized self-regulated markets, discussing in particular the extent to which deceiving attitudes by some market participants might be potentially diluted and contradicted.
Design/methodology/approach – To approach deception and morality in markets, the paper follows two paths. First, the relevant recent literature on the theme is reviewed, examined and debated, and second, one constructs a simulation model equipped with the required elements to discuss the immediate and longterm impacts of deceiving behaviour overmarket outcomes.
Findings – The discussion and the model allow for highlighting the main drivers of the purchasing decisions of consumers and for evaluating how they react to manipulating behaviour by firms in the market. Agents pursuing short-run gains through unfair market practices are likely to be punished as fooled agents
spread the word about the malpractices they were allegedly subject to.
Research limitations/implications – Markets are complex entities, where large numbers of individual agents typically establish local and direct contact with one another. These agents differ in many respects and interact in unpredictable ways. Assembling a concise model capable of addressing such complexity is a difficult task. The framework proposed in this paper points in the intended direction.
Originality/value – The debate in this paper contributes to a stronger perception on the mechanisms that attribute robustness and vitality to markets.

Propósito - Este manuscrito proporciona una revisión general y una evaluación de las virtudes y defectos de los mercados descentralizados autorregulados, discutiendo en particular la medida en que las actitudes engañosas de algunos participantes del mercado podrían diluirse y contradecirse.

Diseño/metodología/enfoque - Para abordar el engaño y la moralidad en los mercados, el artículo sigue dos caminos. Primero, se revisa, examina y debate la literatura reciente relevante sobre el tema; segundo, se construye un modelo de simulación equipado con los elementos requeridos para discutir los impactos inmediatos y a largo plazo del comportamiento engañoso sobre los resultados del mercado.

Limitaciones/implicaciones de la investigación - Los mercados son entidades complejas, donde un gran número de agentes individuales generalmente establecen contacto local y directo entre sí. Estos agentes difieren en muchos aspectos e interactúan de manera impredecible. Ensamblar un modelo conciso capaz de abordar tal complejidad es una tarea difícil. El marco propuesto en este artículo apunta en la dirección prevista.

Hallazgos - La discusión y el modelo permiten resaltar los principales impulsores de las decisiones de compra de los consumidores y evaluar cómo reaccionan ante el comportamiento manipulador de las empresas en el mercado. Es probable que los agentes que persiguen ganancias a corto plazo a través de prácticas de mercado injustas sean castigados a medida que los agentes engañados corran la voz sobre las malas prácticas a las que supuestamente fueron sometidos.

Originalidad/valor - El debate en este documento contribuye a una percepción más fuerte sobre los mecanismos que atribuyen robustez y vitalidad a los mercados.


Keywords


markets; deception; morality; purchasing decisions; preferences; rumour spreading; mercados; engaño; moralidad; decisiones de compra; preferencias; difusion de rumores

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