The role of incentives/punishments, moral hazard, and conflicts of interests in the 2008 financial crisis

Noel Murray, Ajay K. Manrai, Lalita Ajay Manrai

Abstract


Purpose – This paper aims to present an analysis of the role of financial incentives, moral hazard and conflicts of interests leading up to the 2008 financial crisis.

Design/methodology/approach – The study’s analysis has identified common structural flaws throughout the securitization food chain. These structural flaws include inappropriate incentives, the absence of punishment, moral hazard and conflicts of interest. This research sees the full impact of these structural flaws when considering their co-occurrence throughout the financial system. The authors address systemic defects in the securitization food chain and examine the inter-relationships among homeowners, mortgage originators, investment banks and investors. The authors also address the roleof e xogenous factors, including the SEC, AIG, the credit rating agencies, Congress, business academia and the business media.

Findings – The study argues that the lack of criminal prosecutions of key financial executives has been a key factor in creating moral hazard. Eight years after the Great Recession ended in the USA, the financial
services industry continues to suffer from a crisis of trust with society.

Practical implications – An overwhelming majority of Americans, 89 per cent, believe that the federal government does a poor job of regulating the financial services industry (Puzzanghera, 2014). A study argues
that the current corporate lobbying framework undermines societal expectations of political equality and consent (Alzola, 2013). The authors believe the Singapore model may be a useful starting point to restructurereg ulatory agencies so that they are more responsive to societal concerns and less responsive to special interests. Finally, the widespread perception is that the financial services sector, in particular, is ethically challenged (Ferguson, 2012); perhaps there would be som e benefit from the implementation of ethical climate monitoring in firms that have been subject to deferred prosecution agreements for serious ethical violations (Arnaud, 2010).

Originality/value – The authors believe the paper makes a truly original contribution. They provide new insights via their analysis of the role of financial incentives, moral hazard and conflicts of interests leading up
to the 2008 financial crisis.

Propósito – Este documento pretende presentar un análisis del papel de los incentivos financieros, el riesgo moral y los conflictos de intereses que llevaron a la crisis financiera de 2008.

Diseño/metodología/enfoque – El análisis del estudio ha identificado fallas estructurales comunes en toda la cadena de titularización. Estas fallas estructurales incluyen incentivos inapropiados, ausencia de castigo, riesgo moral y conflictos de interés. Esta investigación analiza el impacto total de estas fallas estructurales al considerar su coexistencia en todo el sistema financiero. Los autores abordan los defectos sistémicos en la cadena de titularización y examinan las interrelaciones entre propietarios de viviendas, originadores de hipotecas, bancos de inversión e inversores. Los autores también abordan el papel de los factores exógenos, como la SEC, AIG, las agencias de calificación crediticia, el Congreso, la academia de negocios.

Hallazgos – El estudio sostiene que la falta de enjuiciamientos penales a ejecutivos financieros ha sido un factor clave en la creación de riesgo moral. Ocho años después de que la Gran Recesión terminara en Estados Unidos, la industria de servicios sigue sufriendo una crisis de confianza con la sociedad.

Implicancias prácticas – Una abrumadora mayoría de estadounidenses, el 89 por ciento, cree que el Gobierno federal hace un mal trabajo al regular la industria de servicios financieros (Puzzanghera, 2014). Un estudio argumenta que el marco actual de cabildeo corporativo socava las expectativas sociales de igualdad política y consentimiento (Alzola, 2013). Los autores creen que el modelo de Singapur puede ser un punto de partida útil para reestructurar las agencias reguladoras para que respondan mejor a las preocupaciones de la sociedad y respondan menos a los intereses especiales. Finalmente, la percepción generalizada es que el sector de servicios financieros, en particular, tiene un desafío ético (Ferguson, 2012); quizás haya algún beneficio de la implementación del seguimiento ético en empresas que han estado sujetas a acuerdos de enjuiciamiento diferido por violaciones éticas graves (Arnaud, 2010).

Originalidad/valor – Los autores creen que el artículo hace una contribución verdaderamente original. Proporcionan nuevas perspectivas a través de su análisis del papel de los incentivos financieros, el riesgo moral y los conflictos de intereses que llevaron a la crisis financiera de 2008.

 

Keywords


Society; financial crisis; financial incentives; financial services industry; conflicts of interest; moral hazard; sociedad; crisis financiera; incentivos financieros; industria de servicios financieros; conflictos de interés; riesgo moral

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