Should banks be averse to elections? A GMM analysis of recent elections in Ghana

Mohammed Yaw Broni, Mosharrof Hosen, Hardi Nyagsi Mohammed, Ganiyatu Tiamiyu

Abstract


Purpose – Actions of incumbent politicians and firms’ managers during election years have been cited as sources of many problems that afflict economies and business entities. Given the controversies surrounding the impact of elections on firms’ soundness, this paper poses a question of whether banks should be averse to elections. Specifically, this study aims to investigate the impact of elections on the profitability and efficiency of banks.
Design/methodology/approach – Based on the authors’ knowledge, this is maiden analysis in this context for Ghana where relatively advanced appropriate GMMtechnique has been used on annual data from 2012 to 2016.
Findings – This study reveals that banks make higher returns in election years. Additionally, the authors report that government’s economic policies in election years are detrimental to management efficiency, though insignificant.
Practical implications – From an emerging economy perspective, this study would guide policymakers in designing policies that respond to, or minimize, the impact of elections on bank performance. The result of this analysis would also substantiate the market reaction to the changes in the economic, political and financial conditions.
Originality/value – This analysis suggests that firms’ performances in an election year depend on policies and political institutions in place. The authors argue that Ghana, with its exemplary democratic credentials and strong institutions, living alongside a high perception of corruption, is different. The contribution to literature is, first, by limiting this work to the banking sector of Ghana and, second, by incorporating the behaviors of incumbent governments and individuals in the regression specification model.

Propósito - Las acciones de los políticos y gerentes de las empresas en ejercicio durante los años electorales han sido citadas como fuentes de muchos problemas que afectan a las economías y entidades comerciales. Dadas las controversias que rodean el impacto de las elecciones en la solidez de las empresas, este documento plantea si los bancos deberían ser reacios a las elecciones. Específicamente, el estudio investiga el impacto de las elecciones en la rentabilidad y eficiencia de los bancos.

Diseño/metodología - Basado en nuestro conocimiento, este es un análisis original para Ghana, donde se ha empleado relativamente una técnica GMM (por sus siglas en inglés) apropiada y avanzada en los datos anuales de 2012-2016.

Hallazgos - Este estudio revela que los bancos obtienen mayores rendimientos en los años electorales. Además, informamos que las políticas económicas del gobierno en años electorales son perjudiciales para la eficiencia de la gestión, aunque insignificantes.

Implicaciones prácticas - Desde una perspectiva de economía emergente, este estudio guiará en el diseño de políticas que respondan o minimicen el impacto de las elecciones en el desempeño del banco. El resultado de este análisis también justificaría la reacción del mercado a los cambios en las condiciones económicas, políticas y financieras.

Originalidad/valor - Este análisis sugiere que el desempeño de las empresas en un año electoral depende de las políticas e instituciones políticas vigentes. Argumentamos que Ghana, con sus credenciales democráticas ejemplares e instituciones sólidas, que viven junto a una alta percepción de la corrupción, es diferente. Nuestra contribución a la literatura es la primera en limitar este trabajo al sector bancario de Ghana y, en segundo lugar, en incorporar los comportamientos de los gobiernos e individuos en el modelo de especificación de regresión.


Keywords


Profitability; ghana; banks; political institutions; elections; general method of moments (GMM); Ghana; elecciones; instituciones políticas; bancos; rentabilidad; método general de los momentos (GMM)

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