Size premium, value premium and market timing: evidence from an emerging economy

Syed Haroon Rashid, Mohsin Sadaqat, Khalil Jebran, Zulfiqar Ali Memon

Abstract


Purpose – This study aims to investigate the market timing strategy in different market conditions (i.e. up, down, normal and in-financial-crisis situation) in the emerging market of Pakistan over the period 1995 to 2015. Furthermore, this study tests the validity of the capital asset pricing model (CAPM) and Fama and
French model.
Design/methodology/approach – This study considers monthly stock returns of 167 firms and constructs six different portfolios on the basis of different size and book to market ratio. The Treynor and Mazuy model is used to capture the market timing strategy.
Findings – The results indicate evidence of the market timing in normal market conditions. However, there is less supportive evidence of market timing in up-market, down-market and in-financial-crisis situations. This study also confirms the validity of the capital asset pricing model and Fama and French three-factor
model with strong support of value premium and size premium in the stock market.
Practical implications – The findings of this study are helpful to companies in estimating the cost of issuing equity more accurately. The investors can use market timing to make their investment in a more better and profitable manner.
Originality/value – Unlike other previous studies, this study considers an extended period to test the validity of the capital asset pricing model and Fama and French model. In addition, this study is novel in testing the marketing timing of the firms in the context of emerging economy of Pakistan.

Propósito - Este estudio tiene como objetivo investigar la estrategia de sincronización del mercado en diferentes condiciones (es decir, alza, baja, situación normal y en crisis financiera) en el mercado emergente de Pakistán durante el período 1995 a 2015. Además, prueba la validez del modelo de valoración de activos de capital (CAPM) y del modelo de Fama y French.

Diseño/metodología/enfoque – La investigación considera el rendimiento mensual de las acciones de 167 firmas y construye seis carteras diferentes en función del tamaño y la relación entre mercados. El modelo de Treynor y Mazuy se utiliza para capturar la estrategia de sincronización del mercado.

Hallazgos - Los resultados indican evidencia de la sincronización del mercado en condiciones normales de este. Sin embargo, hay menos evidencia de apoyo de la sincronización del mercado en situaciones de mercado en alza, de mercado en baja y en crisis financiera. Este estudio también confirma la validez del modelo de fijación de precios de activos de capital y el modelo de Fama y French con un fuerte respaldo de la prima de valor y la prima de tamaño en el mercado de valores.

Implicaciones prácticas - Los hallazgos de este estudio son útiles para que las compañías estimen el costo de la emisión de capital con mayor precisión. Los inversionistas pueden usar la sincronización del mercado para hacer su inversión de una manera mejor y rentable.

Originalidad/valor – A diferencia de otros estudios anteriores, este considera un período extendido para probar la validez del modelo de valoración de activos de capital y el modelo de Fama y French. Además, este estudio es novedoso para probar el momento de comercialización de las empresas en el contexto de la economía emergente de Pakistán. 


Keywords


Pakistan; emerging market; market timing; CAPM; size premium; value premium; pakistán; mercado emergente; sincronización del mercado; CAPM; prima de tamaño; prima de valor

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