¿Hay que sancionar la piratería?: la protección de la propiedad intelectual

Nancy Matos

Abstract


Desde la perspectiva de la conducta del consumidor, presenta un conjunto de reflexiones en torno a la protección de la propiedad intelectual. Pone énfasis en que la piratería es un tema complejo por lo difícil de establecer beneficios y daños y porque origina dilemas éticos entre los derechos de autor y los derechos de los demás. Luego de centrar el tema y señalar la magnitud que ha alcanzado la piratería de libros, software, discos y películas, analiza lo que significan las estrategias de segmentación de las empresas, así como el hecho de que gracias a la piratería los consumidores de menores recursos pueden acceder a mercados de los cuales, en otras circunstancias, estarían excluidos.

This work presents a set of reflections on the protection of intellectual property from the perspective of consumer behaviour. It emphasizes that piracy is a complex issue because of the difficulty of establishing benefits and damages and because it causes ethical dilemmas between copyright and the rights of others. After focusing the issue and pointing out the magnitude of the piracy of books, software, discs and films, it analyses what the segmentation strategies of the companies mean, as well as the fact that, thanks to piracy, consumers with fewer resources they can access markets from which, in other circumstances, they would be excluded.

Keywords


Propiedad intelectual; pirateria; intellectual property; piracy

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 The bi-annual academic publication of Universidad ESAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The Universidad ESAN, with more than 50 years of experience in the higher education field and post graduate studies, desires to contribute to the academic community with the most outstanding pieces of research. We gratefully welcome suggestions and contributions from our readers in order to help
us hit our goals.